ROADTRIP! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Willeke Doorn - WaarBenJij.nu ROADTRIP! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Willeke Doorn - WaarBenJij.nu

ROADTRIP!

Blijf op de hoogte en volg Willeke

15 April 2015 | Australië, Brisbane

Hey Dutchies!

Bereid je vast voor op een lange en enthousiaste blog over mijn roadtrip naar Melbourne. Maandagavond zijn we teruggekomen na een geweldige vakantie. We begonnen onze trip op donderdagmiddag hier op de campus in Nathan en in totaal hebben we zo’n 2000 kilometer afgelegd op weg naar Melbourne. Vijf meiden, een iets te kleine auto, veel Taylor Swift, een overdosis aan TimTam’s (de populairste chocoladekoekjes in Australië en enorm verslavend) en natuurlijk onze road trip mascotte Jay Jay de Koala. Ergens is het een wonder dat het goed is gegaan. Ze rijden toch aan de andere kant van de weg hier in Australië en dat kan wel eens tricky zijn. Maar gelukkig hebben Natalie en Linda het top gedaan en zijn we veilig en wel in Melbourne aangekomen. Ook de auto hebben we weer helemaal heel terug kunnen brengen na al onze avonturen.

Een roadtrip dus. De eerste dag was gelijk één van onze langste dagen. We vertrokken donderdagmiddag nadat we ’s ochtends nog onze laatste lessen hadden gevolgd. (Waarom plannen ze uitgerekend op de laatste dag voor de vakantie essay workshops die je niet kan missen?!) Het plan voor de eerste dag was om te rijden tot Port Macquarie, een klein plaatsje waar we een hostel geboekt hadden. Een rit van een uur of zeven en met een aantal stops hier en daar werd het al gauw wat langer. Ik ben alweer vergeten wat we precies op welke dag gedaan hebben maar we zijn tijdens de hele roadtrip onderweg regelmatig gestopt bij bijvoorbeeld mooie stranden. De eerste avond zijn we gestopt in Coffs Harbour voor het avondeten. Na een kort rondje gelopen te hebben, viel de keuze op een klein gezellig Japans tentje. Bleek niet echt een zaak te zijn om te eten maar meer een soort Japanse cocktailbar. Was in ieder geval een bijzondere ervaring. Aan stoelen deden ze niet, je zat maar gewoon op kussens op de grond. De cocktails heb ik niet getest (wees niet bang, later in de week hadden we nog genoeg tijd voor alcoholische versnaperingen) maar het eten was in ieder geval lekker. Na het eten was het nog een uur of twee rijden tot Port Macquire waar het vrij snel bedtijd was na de lange dag. Superleuk klein hostel, jammer dat we er maar even waren.

De volgende dag zijn naar een Koala ziekenhuis geweest. Schattigste koala’s ooit gezien. Alle koala’s zijn toch schattig? Ja, is ook zo, maar deze waren nog net ietsiebietsie cuter. Écht.

Na het bezoekje aan de koala’s zijn we weer verder gereden met deze keer Sydney als bestemming. Opnieuw een volle dag rijden – inclusief stops- maar nu kwamen we wel wat vroeger op de avond aan in Sydney. Daar wachtte ons een ‘fijne’ verrassing. Het hostel dat we geboekt hadden, lag in de wijk Kings Cross en natuurlijk was ik zo dom geweest om dit niet te googlen. Is zegmaar niet de beste wijk die je kunt hebben. Stripclubs op elke straathoek en het wordt ook wel het Red Light District van Sydney genoemd. Het hostel was ook een groot drama. De kamer was een grote bende (er waren mensen die er al zes maanden min of meer woonden en letterlijk deden alsof ze thuis waren), de deur van de toilets en badkamer kon niet op slot en om het nog beter te maken hadden we een kamer naast de gemeenschappelijke ruimte waar het elke avond tot vier uur ’s nachts feest was. Gelukkig bleven we maar twee nachtjes in Sydney.

Op zaterdag zijn we de stad gaan verkennen. Helaas regende het de hele dag en hebben we Sydney niet op zijn mooist kunnen zien. Toch een gezellige dag gehad. De bekende hotspots zoals the Opera House en the Harbour Bridge natuurlijk bezocht en verder vooral beetje door de stad gelopen, wat gewinkeld en van ene café naar het andere gegaan. Was wel lekker om even een dagje een break te hebben van het rijden. ’s Avonds hebben we in de buurt van ons hostel een paar drankjes gedaan (in gewone bars, niet in de stripclubs, voor de duidelijkheid hè).

De volgende ochtend (eerste Paasdag) zijn we eerst naar de Baha’i Temple gereden in Sydney. Eén van de meiden Linda is Bahaí en wilde de tempel graag bezoeken nu we zo dicht bij waren. Ik kende het geloof zelf niet voordat ik haar had leren kennen maar interessant om er meer over te weten te komen. Er zijn maar zeven tempels in de hele wereld (op elk continent één) waaronder dus in Sydney. Hierna zijn we in de buurt bij een bakkerij gestopt voor een brunch die heel lekker was. Daarna weer de auto ingestapt. Onderweg naar Canberra zijn we bij een paar hele mooie plekken gestopt. Er is echt geen land zo mooi als Australië. Het is dat mijn visum eind juli afloopt…ik zou hier best kunnen wonen.
Opnieuw laat ’s avonds kwamen we aan bij ons hostel in Canberra. Wat een verschil met Sydney. Zowel de stad als het hostel. Hoewel Canberra de hoofdstad is van Australië is het helemaal niet groot en toen we er aankwamen waren de straten uitgestorven. Totaal anders dan Brisbane, Sydney en Melbourne (de drie grootste steden) waar het altijd druk en levendig is. Het hostel was schooon, netjes en stil, heerlijk na dat slechte hostel in Sydney.

De volgende ochtend zijn we Canberra gaan verkennen. Veel reizigers slaan de hoofdstad over omdat het er heel saai zou zijn. Eerlijk is eerlijk, het is niet de spannendste plek in Australië. Ook overdag was het er erg rustig en stil op straat, maar het was ook Pasen dus dat kan er mee te maken hebben gehad. Verder is het opvallend hoe gestructureerd en georganiseerd de stad is. Canberra is speciaal gebouwd als hoofdstad van Australië. Men kon niet kiezen tussen Sydney en Melbourne en dus was de compromis om een nieuwe stad aan te leggen in het midden. Best bizar toch? Dit is duidelijk terug te zien in de stad, het lijkt wel alsof je in Centerparcs bent of in een Simsstad. Heel vreemd. We waren wel blij dat we gestopt zijn in Canberra want het was zeker interessant om te zien. We zijn naar het parlementsgebouw geweest wat voor mij natuurlijk wel interessant was aangezien ik hier vakken volg over politiek. Grappig detail: er werkte daar een Nederlandse vrouw die ons waarschuwde voor de Australische mannen. Zelf was ze toen ze onze leeftijd had ook naar AustralIë afgereisd en nu woont ze er en is ze getrouwd met een Australiër. Tsja…de Australische jongens zijn inderdaad niet lelijk.

Canberra was onze laatste tussenstop. Op naar Melbourne! De weg van Canberra naar Melbourne was behoorlijk saai, zes uur lang op de snelweg. Overigens mag je in Australië niet zo heel snel rijden, maximaal 110 kilometer per uur op de snelweg maar we reden ook vaak op kleinere wegen waar het maar 80 kilometer was. Ook gek is dat je hier mag fietsen naast de snelweg. Met helm natuurlijk, maar alsnog niet heel erg veilig. Die helm moet je hier altijdd dragen als je fietst, ook door de stad. Ik wacht wel weer met fietsen tot ik terug ben in Nederland want zo’n dom helmpje zet ik niet op.

Nog een ander Australië feitje even tussendoor: ze hebben een vreemde muzieksmaak. En met vreemd bedoel ik eerder oud. Niet oud als in tientallen jaren terug maar ze draaien hier vooral muziek van 5 tot 10 jaar geleden. Elke keer dat ik in de sportschool ben komt er een hele reeks liedjes voorbij die in Nederland populair waren toen ik in de onderbouw van de middelbare zat. Stiekem best leuk haha. Wel gek dat een land dat verder zo modern is, zo kan achterlopen.

Melbourne
2000 kilometer verder en vijf dagen later waren we dan eindelijk op onze eindbestemming: Melbourne!!! Wat een superleuke stad! Ik ben heel blij dat ik in Brisbane zit want het is er top en ik heb er een ontzettend leuke groep vrienden en vriendinnen leren kennen, maar Melbourne is ook wel echt heel gaaf. We hadden een hele week en dus tijd zat om de stad te verkennen. Ik ga het niet allemaal chronoligsch opnoemen want deze blog wordt al behoorlijk lang dus het worden de hoogtepunten (en dat waren er best wat!).
- Shoppen. Melbourne is de fashion capital van Australië en het shoppen is er een stuk beter dan in Brisbane. De stad is ook een stukje groter en het aanbod is heel leuk. Je hebt er zo’n beetje alles, van Australische winkels tot Amerikaanse winkels (Victoria’s Secret bijv.) en Europese winkels (nooit geweten dat Esprit ook buiten Europa winkels heeft). Veel goede winkelcentra en leuke straatjes met kleine boetiekjes. Niet heel veel gekocht en gewinkeld afgelopen week dus misschien moet ik nog maar een shopweekendje plannen en teruggaan…
- St. Kilda’s. Dit is een buitenwijk/strand ongeveer een halfuurtje van het centrum waar ons hostel was. Heel eerlijk vond ik dit niet zo spectaculair. Je hebt er veel leuke kleine winkeltjes en restaurants en café’s maar het strand is niet zo bijzonder. (Voor Australische begrippen dan hè). Maar….je kan er penquins spotten! Jep, je leest het goed. Penguins. In één van de warmste landen op aarde. Gek genoeg is het waar, ik heb ze met eigen ogen gezien. Australië blijft verbazen.
- Fitzroy. Nog even een aanvulling op het shoppen. Fitzroy is een beetje de hipsterwijk van Melbourne met veel boetiekjes en vintage stores. Leuke jurkje gescoord in de uiterverkoop 
- ROD LAVER ARENA. Dit was écht één van de hoogtepunten. Als megatennisfan moest ik natuurlijk wel even gaan kijken bij het tennispark waar elk jaar de Australian Open gehouden wordt. Het ligt midden in de stad dus je hebt een prachtig uitzicht op de skyline vanaf de tennisbanen. Ik ben met een tour meegegaan waarbij je allerlei dingen achter de schermen kon zien. Kleedkamers, persruimtes, walk of champions, de bekers. Super-leuk. Jammer genoeg was er op de dag dat ik er was ’s avonds een concert en konden we niet in de Rod Laver Arena zelf. Normaal kan dit wel bij de tours. Beetje jammer maar het betekent gewoon dat ik een keer terug moeten komen tijdens de Australian Open om tennis te kijken. Australian Open 2017, anyone??
- Great Ocean Road. Op donderdag zijn we met een bustour meegweeest naar de Great Ocean Road. Zo. Ontzettend. Mooi. Als je ooit naar Australië gaat, ga erheen, je krijgt er geen spijt van. Vooral the Twelve Apostoles zijn supermooi. Foto’s -> Facebook.
- Melbourne kroegentocht. Vrijdagavond hebben we een kroegentocht gedaan langs een aantal hostelbars. Mooie avond. Verdere details kan ik helaas niet geven, what happens in Melbourne, stays in Melbourne ;-)
- Pink Lake. Net buiten Melbourne is een roze meer. Heel gek om te zien. Het heeft iets te maken met de zoutwaarde van het water waardoor het roze kleurt, alleen in de (na)zomer. Opnieuw: alleen in Australië (niet helemaal waar maar hé het gaat om het idee;))
- Melbourne Comedy Festival. Melbourne is een stad waar altijd heel veel te doen is en waar het hele jaar door veel evenementen zijn. Deze maand is er het Comedy Festival, één van de grootste ter wereld. Elke avond waren er heel veel shows. Wij kenden natuurlijk geen één van de Australische caberatiers, maar we zijn meegeweest met een Australische jongen die ik vorig jaar tijdens een reisje naar Stockholm had ontmoet en die in Melbourne woont (it’s a small world, mijn vriendin Kristi uit Canada kwam in het hostel in Melbourne een jongen tegen die de huisgenoot is van een vriendin van haar, hoe bizar). Was heel leuk een daarna zijn we nog ergens sushi gaan eten en hebben we een drankje gedaan op een rooftop bar. Midden in de stad en een geweldig uitzicht. Daar betaal je dan ook wel weer voor, een cocktail was 17 dollar maar het was het waard.

Dat was in een notendop onze week in Melbourne. Nog veel meer gedaan natuurlijk en vooral ook samen een heel gezellige week gehad. Ik kijk er heel erg naar uit om van de zomer op een terrasje bij te kletsen met mijn Nederlandse vriendinnen maar besef ook dat ik heel veel geluk heb met alle mensen die ik hier heb leren kennen. Verveel me hier geen moment.

Dat is iets waar ik gisteren aan moest denken onderweg terug naar Brisbane. Het was wel even wennen om na zo’n superleuke week vakantie weer terug te gaan naar het ‘gewone’ leven hier. Het studentenleven met zes huisgenoten (heel gezellig, heel rommelig), toetsen de week na de vakantie en essasy die geschreven moeten worden. De realiteit komt altijd even hard aan na een vakantie. Maar tegelijkertijd voelt eigenlijk dit hele semester als een vakantie. Dat is het mooie van een exchange. Je bent maar een beperkte tijd in het buitenland en dus besef je extra goed dat je het meeste eruit moet halen, van elke minuut en elke dag. Niet dat je dat thuis niet doet, maar het is toch anders. Zo heb ik bijvoorbeeld een heel seizoen van House of Cards dat ik nog moet kijken maar daar ben ik nog steeds niet aan toegekomen. Thuis had ik die al lang in korte tijd gekeken en vind ik het niet erg om af en toe een avondje alleen op mijn kamer een serietje te kijken. Hier in Australië voel je je bijna schuldig als je een keer zit te niksen. Ik heb het gevoel dat ik er vollebak van moet genieten en dus plan je non-stop leuke dingen met vrienden. Het lijkt alsof ik het superdruk heb en dat is ook zo maar niet van het harde werken of studeren. Het is genieten hier in Australië, van elke moment. Bijna twee manden zijn al voorbij en ik ben bijna halverwege. Nog maar drie maandjes tot ik weer naar Nederland vlieg (Ik wilde eerste thuis schrijven, maar dat woord kent inmiddels te veel betekenissen. Brisbane is nu thuis. Terneuzen natuurlijk ook. Net als Tilburg. En ik weet zeker dat ik me in Parkville/Kansas City ook weer thuis zou voelen als ik terug zou gaan.)

See you soon mate!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 10 Juni 2011
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 23478

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Studeren in Australië

09 Augustus 2011 - 02 Juni 2012

High school

Landen bezocht: