Australië update! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Willeke Doorn - WaarBenJij.nu Australië update! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Willeke Doorn - WaarBenJij.nu

Australië update!

Blijf op de hoogte en volg Willeke

27 April 2015 | Australië, Brisbane

Hey hey!

Ben ik weer met een nieuwe blog vanuit het zonnige Australië. Er zijn alweer twee weken voorbij sinds de Paasvakantie (tijd gaat veel te snel, ben al halverwege mijn semester hier!) en ben ik weer helemaal gewend aan het studentenleven hier in Brisbane. Voor de vakantie had ik nog niet al te veel te doen voor school en dat is nu wel ietsje anders. Heb mijn eerste essay inmiddels afgerond en ingeleverd, maar nog niet terug gehad. Komende vrijdag ook weer een deadline voor een essay (2500-3000 woorden over Australia’s defense policy, best pittig maar wel interessant), maar daar ben ik gelukkig al een heel eind mee. Scheelt dat ik elke maandag en vrijdag vrij heb, dus genoeg tijd om aan school te werken. Want ja, dat is natuurijk wel de reden dat ik hier ben. Om te studeren ;)

Maar natuurlijk doe ik ook nog steeds genoeg leuke dingen hier. Ben weer een keer naar de markt in West End geweest, paar keer naar de bios, op stap in the Valley. Allemaal niet ‘nieuw’ meer maar daarom niet minder leuk. Het is juist leuk dat ik hier alles steeds beter begin te kennen en dat je als je in de stad loopt niet constant Google Maps nodig hebt om de weg te vinden ;-). Kon zelfs iemand de weg wijzen die daarom vroeg! Al een echte local hoor ;)

Vorige week maandag heb ik ’s avonds weer een nieuw deel van Brisbane verkend. Ik ging samen met Kristi naar de bios, we wilden naar Age of Adeline. Film met Michiel Huisman dus die moest ik wel zien natuurlijk, geloof dat hij in Nederland pas over een paar maanden uitkomt. Helaas draaide de film niet bij de bios in South Bank waar we normaal naartoe gaan (want: goedkoop en centraal gelegen). Dus zoeken naar een andere bios. Het werd de bios in West Farm, een wijk net naast het CBD (Central Business Districht, oftwel het centrum). Moest twee bussen hebben om er te komen maar was op zich prima te doen. In die wijk viel niet heel veel te beleven, was vrij uitgestorven op maandagavond. Wel een lekkere Italiaanse ijssalon tegengekomen waar ze gek genoeg poffertjes verkochten. De bios zelf leek ook uitgestorven en we waren even bang dat ie dicht was, maar dat was gelukkig niet zo. Totaal anders dan de meeste bioscopen hier, het had een beetje een ouderwetse inrichting wat ergens wel leuk was. Beetje creepy wel dat het pikkedonker was toen we de zaal binnenkwamen en de film nog niet eens begonnen was. Kristi vond het net een scenario uit een horror movie maar we hebben het overleefd haha. De weg terug naar huis was nog wel even een dingetje. Ik stapte nietsvermoedend in een bus waarop stond dat die richting ‘city/valley’ ging. En aangezien ik in de stad moest overstappen op de bus naar de campus, leek me dit de goede bus. Maar na een paar haltes bleef de bus opeens stil staan en vertelde de chauffeur me dat hij van lijn moest wisselen en een kwartier daar bleef wachten. Hij wees naar een bus die voor onze neus wegreed en zij ‘that’s probably the bus you wanted to get on’. Beetje laat nu hè? Zat ik dan. In the middle of nowhere, in een wijk van Brisbane die ik niet kende en waar ik nog nooit geweest was. Top! Gelukkig ging hij uiteindelijk wel de goede richting op maar het kostte me anderhalf uur om thuis te komen. En zo ver is het niet.

Afgelopen weekend heb ik hier Koningsdag gevierd! Vrijdag was er in de Down Under Bar een feestje ter ere van Koningsdag. Ik was nog nooit in de Down Under Bar geweest maar is blijkbaar heel bekend onder backpackers. Was een superleuke avond! Mijn vriendinnen waren gelijk enthousiast toen ik voorstelde om erheen te gaan en vonden het ook heel leuk. Ook al begrepen ze vrij weinig van Guus Meeuwis en Blof. Ze waren het er allemaal mee eens dat Nederlanders wel weten hoe ze een feestje moeten bouwen. Helaas ging de bar wel rond middernacht al dicht, omdat het Anzcac Day was op zaterdag. Dit is de dag waarop Australië en Nieuw-Zeeland de gesneuvelde soldaten uit de oorlog herdenken. Vergelijkbaar met 4 mei bij ons. Nadat de bar dicht ging zijn we naar Mackenzie geweest die vrij dicht bij de stad woont. Niet geslapen want om half 5 ’s ochtends waren we weer terug in de stad voor de ceremonie ter ere van Anzcac Day. Het was vroeg en het was koud, maar wel mooi om meegemaakt te hebben. Het hele plein stond vol met mensen en dat zo vroeg op de ochtend. Net als in Amerika, kijken ze hier heel anders tegen het leger aan dan in Nederland en is er veel meer respect voor. Australiërs zijn niet zo nationalistisch als de Amerikanen, je ziet de vlag niet overal hangen maar ze zijn ook niet zo nuchter als wij Nederlanders.

Uiteindelijk was ik om 7 uur ’s ochtends weer thuis en mijn bed ingedoken. Gekke avond/nacht/ochtend. Overigens ook heel mooi om Brisbane ’s ochtends te zien ontwaken en de zonsopgang over de rivier te zien. Brisbane is echt een hele mooie stad, kan het aan iederaan aanraden die ooit naar Australië gaat om hier ook een paar dagen heen te gaan.

De rest van de dag niet heel veel gedaan en ’s avonds met Kat nog even de stad in geweest om een hapje te eten in South Bank. Voor het toetje gingen we naar Max Brenner, één van de bekendste dessertbars hier. Was de eerste keer en wat een gekkenhuis. We hebben een half uur in de rij gestaan voor een chocolate fudge brownie sundae. Een enorme overdosis aan chocola, heel lekker natuurlijk. Dessert/chocoladebars zijn echt wel een dingetje hier. Je ziet ze overal. Het is maar goed dat ik de sportschool hier naast de deur heb. Dat is echt ideaal en ga ik wel missen als ik weer thuis ben. Ik hoef maar twee minuten te lopen en ik sta er. Mijn huisgenootje Gen is mijn gym buddy dus hoef ook nooit alleen te gaan. Heb vorige week ook voor het eerst een rondje hardgelopen hier. De herfst is hier begonnen wat betekent dat het overdag nog steeds lekker warm is, maar niet meer zo bloedheet als het in het begin was. Dus ik kon wel een poging wagen, dacht ik. Ben geen fan van de heuvels hier, het voelde de dag erna alsof ik 100 squats gedaan had. Wel een goede training, heuvel op en af rennen, maar niet echt mijn ding. Deed een rondje door een wijk hier langs de campus en eindigde in een bos naast de campus. Schrok wel een beetje van een bord waarop stond dat ze ergens tussen april en september ‘planned burns’ gingen uitvoeren. Maar aangezien er in de verste verte niks te zien was, ben ik maar gewoon doorgelopen. Zag de dag daarna een mailtje in mijn mailbox dat ze deze week een stuk van het bos gaan platbranden (geen idee waarom) dus dat bos laat ik voorlopig maar even links liggen.

Gisteren ben ik ook weer sportief bezig geweest en heb ik voor het eerst hier een stukje gefietst. Ze hebben hier een citybikes systeem wat heel simpel en goedkoop is. Voor 2 doller per dag kun je overal in de stad bij stations een fiets pakken en het maakt niet uit waar je ze dan terugzet (wel bij een station natuurlijk maar er zijn er 150 in de stad). We begonnen langs de rivier bij South Bank en zijn daarna de brug overgestoken naar de Botanical Gardens van waaruit we de stad ingelopen zijn. Superleuke manier om de stad te verkennen. Beetje jammer wel dat het hier per wet verplicht is om een helm te dragen. En dus zagen we er heel charmant uit op onze gele huurfietsen met een geel helmpje op. Volgende keer misschien een segways huren, ziet er altijd zo leuk uit!

Gisteravond heb ik gezellig met een paar huisgenootjes beetje tv gekeken en toen zat het weekend er alweer op. Vandaag had ik ook nog vrij (elke maandag) maar heb de hele ochtend in de bieb gezeten en aan mijn essay gewerkt. Deadline is vrijdag maar wil hem het liefst al wat eerder inleveren want donderdag is er een kroegentocht! Wordt door de studentencommissie hier op campus georganiseerd voor iedereen die on-campus woont. Het is een pubcrawl in Caxton Street, ben er nog nooit geweest. Heb even gekeken op Google Maps en het is in het centrum dus ben benieuwd! Wordt vast gezellig.

Dat was weer mijn Australië-update!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 10 Juni 2011
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 23535

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Studeren in Australië

09 Augustus 2011 - 02 Juni 2012

High school

Landen bezocht: