Loving Australia - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Willeke Doorn - WaarBenJij.nu Loving Australia - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Willeke Doorn - WaarBenJij.nu

Loving Australia

Blijf op de hoogte en volg Willeke

29 Maart 2015 | Australië, Brisbane

Wauw wat is Australië toch mooi. Je kan het proberen te omschrijven, je kan foto’s maken, maar eigenlijk moet je dit land gewoon zelf komen bewonderen. Ik was in totaal bijna 30 uur onderweg om hier te komen maar het was de lange reis zo dubbel en dwars waard. Bijna zes weken ben ik hier alweer en heb me nog geen moment verveeld. Je zou af en toe bijna vergeten dat ik hier toch echt ben om te studeren want het voelt echt nog wel als een hele lange vakantie. Natuurlijk studeer ik ook wel, maar het is vooral heel erg genieten.

Dit weekend stond weer vol van de momenten waarop ik besefte wat een enorme geluksvogel ik ben dat ik hier ben in één van de, zo niet hét mooiste land op aarde ben. Gisteren zijn we met een groep vrienden (Duitsland, Canada, Engeland, Frankrijk, lekker internationaal clubje!) naar Stradbroke ‘Straddie’ Island geweest. Dit is een eiland dat ongeveer 30 kilometer van Brisbane afligt. We deden er ongeveer twee uur over om er te komen vanaf hier, eerst een bus, dan een trein en als laatste met een ferry het water over. Het is echt een prachtig eiland. De dag begon wat bewolkt maar zodra we op het eiland aankwamen, begon de zon te schijnen en hebben we een topdag gehad. We begonnen met een kleine wandeling/hike naar het uitkijkpunt waarvan het uitzicht echt spectaculair was. Zelfs een paar dolfijnen kunnen spotten! Daarna zijn we naar het grootste strand geweest. Supermooi, nog nooit een zee gezien die zo helder blauw was als daar. We waren zo’n beetje de enige op het strand, enorme luxe. De golven waren vrij sterk waardoor zwemmen niet toegestaan was maar dat mocht de pret niet drukken. Later op de dag zijn we ook nog even naar de andere kant van het eiland geweest waar een hele vriendelijk buschauffeur ons gratis een privé rondleiding heeft gegeven. Nog een paar kleinere, maar net zulke mooie stranden gezien en weer dolfijnen gespot. Ook kangaroos die in het wild rondlopen zijn hier heel normaal. Blijft toch bijzonder om te zien.

Vandaag heb ik weer een nieuw stukje Brisbane verkend. Met Kat (Duitsland) en Mackenzie (Amerika) ben ik naar de Botanic Garden geweest, een groot park in de stad. Lekker gepicknickd en gewoon een ontspannen zondag. Ook nog een klein beetje geshopt, want ja dat kan ik niet laten natuurlijk.

Wat heb ik verder gedaan de afgelopen twee weken? Even terug in mijn geheugen graven. Mijn lessen zijn nog steeds interessant, heb mijn eerste toets gehad. Het was voor mijn vak Intro in International Relations. Dit is een eerstejaarsvak en dat was wel te merken. De docent gaf zelf toe dat ze de nieuwe studenten niet willen afschrikken omdat ze bang zijn dat de studenten dan of afhaken of overstappen naar een andere universiteit. En dus beginnen we het semester met een inkoppertje, een online open book quiz. We kregen een week de tijd om de toets te maken. De toets was online en kon je gewoon thuis doen met al je aantekeningen, het boek én Google erbij. Is wel heel knap als je het dan nog weet te verknallen. Vooral ook omdat we de toets twee keer mochten maken en het beste resultaat telt. 29 van de 30 vragen had ik goed en het telt voor 20% mee voor ons eindcijfers dus dat is alweer mooi meegenomen. Daar moet ik wel bij toevoegen dat mijn andere vakken een stuk pittiger zijn. Voor mijn vak Australian Politics ben ik nu bezig met mijn eerste essay en de hoofdvraag is ‘How powerful is the Australian cabinet?’. Beetje droge stof wel. Dilemmas in International Relations is harstikke interessant omdat we elke week een andere case study bespreken en het altijd vrij actuele onderwerpen zijn. De oorlog in Irak bijvoorbeeld en de situatie in Syrië. Het is een derdejaarsvak en dus ligt het niveau wat hoger maargoed ik ben natuurlijk ook een derdejaarsstudent ;-) Had van andere Fontys studenten van te voren gehoord dat het niveau hier iets lager zou zijn dan in Nederland maar dat kan ik tot nu toe niet echt zeggen. Voor mijn vakken ligt de werkdruk niet hoog, we hebben niet veel opdrachten (wat er wel voor zorgt dat de paar opdrachten die we wel hebben zwaar meetellen) maar het is inhoudelijk wel van een aardig niveau. Het ligt er waarschijnlijk ook heel erg aan wat voor studie je doet. En mijn opleiding journalistiek aan de FHJ is – met alle respect- nou ook niet bepaald de zwaarste studie die je kan volgen.
Vorige week dinsdag was het St. Patricks Day, de Ierse feestdag die ook aan deze kant van de wereld goed gevierd wordt. Vooral veel zuipen. Het was op een dinsdag, wat – hoe toevallig- ook de avond is dat de bar op de universiteit open is. Gezellig avondje!

Die vrijdag –vorige week- zijn we weer op stap geweest in the Valley voor de verjaardag van Natalie. De eerste keer dat ik naar the Valley ging, was het niet zo leuk omdat ik de club waar we heen gingen niet geweldig vond. Dit keer was het zo veeel leuker! We gingen naar een hele leuke bar die Bella ons had aangeraden. Een bar met meerdere verdiepingen, deels binnen en buiten. Lekkere muziek, goede sfeer, leuke mensen, was echt een topavond. Daar gaan we zeker nog wel een keer terug naar toe.

Ook heb ik vorige week ontdekt dat er hier in de buurt bij Garden City (het winkelcentrum) een heel leuk gedeelte is met restaurants en bars. In eerste instantie dacht ik dat het alleen het winkelcentrum is, maar als je aan de zijkant naar buiten loopt zijn er allemaal leuke terrasjes. Het is net een resort en je krijgt er echt een vakantiegevoel van. En maar tien minuutjes met de bus van de campus vandaan dus net wat dichterbij dan de stad (wat ook niet ver is hoor).
Je kunt uit mijn verhaal vast wel opmaken dat het leven hier heeeel zwaar is ;-) Ik hou het hier de komende maanden nog wel uit  Over een paar dagen vertrekken we op onze road trip langs de oostkust (Brisbane-Port Macuire-Sydeny-Canberra-Melbourne), zo veel zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 10 Juni 2011
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 23532

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Studeren in Australië

09 Augustus 2011 - 02 Juni 2012

High school

Landen bezocht: