Byron Bay en eerste lesweek! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Willeke Doorn - WaarBenJij.nu Byron Bay en eerste lesweek! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Willeke Doorn - WaarBenJij.nu

Byron Bay en eerste lesweek!

Blijf op de hoogte en volg Willeke

07 Maart 2015 | Australië, Brisbane

Tijd voor weer een blogje van Down Under! Het echte studentleven is hier inmiddels begonnen, ik heb mijn eerste collegeweek er net opzitten. Ik volg in totaal vier vakken en heb maar iets van 12 uur les op de week. Stukje minder dan op het HBO in Nederland en dat is helemaal niet erg. Des te meer tijd blijft er over om leuke dingen te doen hier (en om te studeren natuurlijk ;-)).

Maar voordat ik jullie meer vertel over mijn eerste schoolweek, ga ik nog even terug naar vorige week. Van woensdag tot en met vrijdag stond er een tripje naar Byron Bay op het programma. Met een groep van ruim honderd internationale studenten vertrokken we woensdagochtend naar dit kustplaatsje een uur of twee rijden van Brisbane. Onderweg maakten we nog even een tussenstop bij een Wildlife Sanctuary. Ik ben hier nog maar een paar weken maar kan nu al een hoop dingen van mijn Australia to-do list afstrepen. We hebben koala’s gezien – té schattig- en kangaroo’s – ook heel lief. Vooralsnog heb ik nog geen vreemde exotische dieren gespot op de campus, fingers crossed dat dit nog even zo blijft.
De drie dagen in Byron Bay waren heel erg leuk en gezellig! Byron Bay is een lekker zomers, gezellig kustplaatsje met een beetje een hippiesfeertje. Het is ook wel heel toeristisch maar niet op een vervelende manier. Liepen veel van die typische surfertypers rond, precies het stereotype beeld wat je hebt bij Australiërs: harstikke bruin, gespierd, lang blond haar en met een surfboard de hele dag op het strand te vinden. Dat surfen hebben we zelf ook geprobeerd, was geen groot succes. Wel heel erg leuk om een keer gedaan te hebben. Het schijnt dat het met veel oefenen makkelijker wordt, maar dan heb k meer dan vijf maanden nodig denk ik ;-)
We hebben ook gekayaked op zee, ook heel leuk maar wel flink verbrand. Als ik heel eerlijk ben, is de Australische zomer niet altijd top. Het lijkt van te voren geweldig, elke dag zon en warm weer, maar non-stop met zonnebrand in de weer zijn gaat ook vervelen na een tijdje. Yep, first world problems. En dan heb ik het nog niet eens over de enorme muggenplaag hier gehad. Je wordt helemaal lekgeprikt. Maar ach, als dat het enige minpuntje is aan Australië, kan ik er prima mee leven .
’s Avonds zijn we in Byron Bay op stap geweest, onder andere in de hele foute tent Cheeky Monkeys. Gekke Aussies. Daar heb ik ook kennisgemaakt met wat ze hier ‘Goon’ noemen. Goedkope wijn die heel populair is onder studenten. Alleen maar vanwege de prijs want het is echt niet te drinken. Dan maar een paar dollar meer betalen voor iets wat wel ergens naar smaakt.
Het weekend na de Byron Bay trip ben ik zaterdag de stad in geweest met wat nieuwe vriendinnen die ik op het tripje had leren kennen. Er was een welcome festival voor internationale studenten bij South Bank (wijk van de stad). Was niet heel erg boeiend, maar er was ook een wekelijkse markt die een stuk leuker was. Verder gewoon wat gechilld met uitzicht op de Brisbane River en de stad, niet verkeerd! ’s Avonds uit eten geweest bij het Meximaanse zaakje waar ik eerder al geweest was (ja, ik heb al een paar favorieten hier!). Dat is dan wel weer een pluspuntje van de zomer hier: ’s avonds koelt het iets af (niet veel) en is het heerlijk op het terras. Later op de avond ben ik nog naar een feestje bij de UniBar geweest (bar op de campus) wat heel gezellig was. Tussendoor nog ergens verdwaald in Kangaroo Point (fancy wijk van Brisbane, lijkt wel een vakantiepark), maar uiteindelijk hebben we de weg gevonden.

Afgelopen dinsdag had ik mijn eerste college. Ik heb alleen les op dinsdag, woensdag en donderdag, niks te klagen dus! Al mijn vakken lijken me heel erg interessant. Het is wel heel anders dan wat ik op de fhj gewend ben. Ik volg natuurlijk totaal andere vakken, politiek in plaats van journalistiek. Het is een stuk theoretischer, meer zoals de universiteit in Nederland ook is. Maar dat is juist ook wel leuk om een keer mee te maken. Ben benieuwd hoe het gaat worden. Heel veel opdrachten heb ik niet, een aantal essays en wat tentamens. Al gaat er in die essays nog wel flink wat tijd zitten denk ik zomaar. We gaan het zien!

Heb trouwens nog altijd niemand uit Nederland ontmoet hier op de universiteit. Wel zit er in mijn les ‘Australian foreign relations’ een exchange student uit Missouri, toevallig! Die docent vertelde overigens dat Nederland een belangrijke handelspartner is van Australië omdat iedereen in Nederland Engels spreekt. Is ook weer niet helemaal waar, maar goed. En volgens mijn docente van het vak ‘Australian politics’ houden we in Nederland niet van Starbucks. Weten jullie dat ook weer. Ze hebben echt allemaal goede inside info over Nederland hier, joh ;-)
Ben hier ook alweer lekker sportief bezig geweest, maar heb nog geen meter hardgelopen. Met de hitte hier en het niet zo vlakke landschap heb ik me er nog niet aan durven wagen. Mijn plan om hier te trainen voor de Tilburg Ten Miles in september gaat het toch niet helemaal worden. Misschien dat ik komende week eens een poging doe. Gelukkig heb ik een sportschool letterlijk twee minuten lopen van mijn kamer dus geen enkel excuus om niet te gaan sporten. Heb al een bodypump lesje gevolgd en lekker gefitnessed. Mijn huisgenootje wil mijn gym buddy zijn dus komt helemaal goed haha. Daarnaast ben ik ook lid geworden van de tennis club van de Uni. Elke woensdag hebben we social tennis, afgelopen week was de eerste. Hartstikke gezellig en lekker balletje geslagen. En ging wonder boven wonder lang niet zo slecht als ik verwacht had. Ze hebben hier een heel mooi tenniscentrum met stuk of 10 hardcourt banen die volgens mij hetzelfde zijn als bij de Australian Open (en het toernooi van Brisbane). Weet ik niet 100% zeker. Helaas werden we met de tennisclub verwezen naar de iets minder mooie kunstgrasbanen. We mogen met ons gym membership wel van alle faciliteiten gebruik maken dus ga die andere banen nog wel een keer testen. Oh en ik wil binnenkort naar het tennispark waar het ATP toernooi van Brisbane gehouden wordt! Ik was hier helaas net een maandje te laat om Federer daar in actie te zien 
Vandaag (zaterdag) ben ik met Bella ( het Australische meisje), haar vriend en nog twee vrienden naar een strand ongeveer een uurtje rijden hier vandaan geweest. Was een heerlijk dagje. Het was een beetje een afgelegen strand en het was er niet superdruk. Beetje zonnen, beetje zwemmen, bbq’tje, gewoon genieten. Later op de middag zijn we nog even doorgereden naar de Gold Coast want daar waren we vlakbij. Leuk om gezien te hebben maar niet echt spectaculair. Enorm toeristisch. Ik had ook de keuze om aan de Gold Coast te studeren, aangezien daar ook een campus zit van Griffith University. Ben blij dat ik dat niet gedaan heb, zit veel liever dicht bij de stad dan bij het strand. Af en toe een dagje strand is heerlijk maar elke dag hoeft ook weer niet. Vanavond verder geen wilde plannen, ook wel eens lekker ;-) En op de een of andere manier is een dagje strand altijd best wel vermoeiend hoewel je geen steek uitvoert.

Morgen ga ik met een paar meiden brainstormen over plannen voor de paasvakantie. Begin april hebben we een week vrij en die moet natuurlijk wel goed besteed worden. We denken nu aan een roadtrip richting Melbourne (en Sydney). Maar echte plannen moeten we nog maken. Eén ding waar we het in ieder geval al over eens zijn is dat we naar Melbourne willen dus dat staat wel al min of meer vast. En zondag willen we ook weer even de stad in voor wat sightseeing en wie weet een ritje met de Brisbane Wheel (het giga reuzenrad).
Ik kan niet anders zeggen dat ik het hiet nog steeds enorm naar mijn zin heb. Heb nog een moment spijt gehad van mijn beslissing om hier naartoe te komen. Het is een geweldige, once in a lifetime ervaring (oké, dat laatste is misschien niet helemaal waar aangezien dit al mijn tweede exchange is en ik hopelijk nog veel meer van de wereld ga zien) en ik ga hier van elke minuut genieten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 10 Juni 2011
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 23533

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Studeren in Australië

09 Augustus 2011 - 02 Juni 2012

High school

Landen bezocht: