Hello Australia! - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Willeke Doorn - WaarBenJij.nu Hello Australia! - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Willeke Doorn - WaarBenJij.nu

Hello Australia!

Blijf op de hoogte en volg Willeke

19 Februari 2015 | Nederland, Terneuzen

Jaaa ik ben er eindelijk, in Australië!! Ik ben gisterochtend aangekomen in Brisbane en het voelt allemaal nog heel erg onwerkelijk, ik besef nog niet echt helemaal dat ik hier nu echt ben. In Australië!! Ik ben hier nu ruim een dag en heb al zo veel indrukken opgedaan, het is allemaal veel, anders en nieuw. Ik merk al gelijk dat deze reis zo anders is dan toen ik drie jaar geleden naar Amerika ging. De laatste dagen voor mijn vertrek naar hier (lijkt echt al een eeuwigheid geleden) werd ik wel een beetje zenuwachtig maar het viel heel erg mee met de zenuwen. Ik heb immers al eens eerder zo ver van huis gewoond voor langere tijd, dus ik had er eigenlijk alle vertrouwen in. Maar toen kwam ik terecht in een geweldig gastgezin waardoor ik me gelijk thuis voelde. Deze keer stapte ik in mijn eentje het vliegtuig in en kwam ik 28 uur later in mijn eentje aan in Brisbane. En het gaat ook zeker helemaal goed komen hier, maar het is toch wel heel anders wanneer je in een vreemd land in je eentje aankomt. Een mooie uitdaging, dat wel!

Maar goed, laat ik gewoon bij het begin beginnen en vertellen hoe en wat. Jep dit kan wel eens een lange blog gaan worden, be prepared ;-)

Afgelopen maandag was dé dag. Eindelijk, na al het aftellen, kon het avontuur beginnen. Mijn vlucht vertrok pas om 20.55 uur dus ik kon nog lekker uitslapen en rustig de laatste dingen inpakken. Tegen een uur of drie met pa en ma naar Schiphol vertrokken en daarna stond ik er alleen voor. Afscheid nemen..het went nooit. Onderweg in het vliegtuig heb ik mezelf meerdere keren afgevraagd waarom ik dit toch eigenlijk zo leuk vind. Bij reizen hoort ook dat je thuis achter moet laten en dat is nooit leuk. Maar toen ik aankwam in Singapore en later in Brisbane, begreep ik het gelijk weer. Het gevoel dat je krijgt wanneer je op nieuwe plekken komt en allemaal mooie nieuwe en andere dingen ziet, is zo speciaal. Ja, reizen is echt geweldig en alle nadelen is het zo meer dan waard. Brengt me tot een ander minder puntje: de lange vluchten. Ik vloog vanaf Schiphol eerst naar Singapore, een vlucht van ruim 12 uur. Hier zag ik best tegenop, maar heb een topvlucht gehad. Er zat niemand naast me dus ik had alle ruimte en de 12 uur gingen best snel voorbij. Filmpje gekeken, wat gelezen en half wat geslapen en voor ik het wist (nouja bijna dan hè) waren we al in Singapore!

Woow, wat een vliegveld. Het is ontzettend groot en er is vanalles te zien en te doen tijdens het wachten. Ik moest ruim vijf uur wachten en heb me prima kunnen vermaken. Er waren flink wat winkels, een bioscoop, games en noem het maar op. Ik ben zelfs boven op het dak even op de vlindertuin geweest. Foto’s volgen nog op Facebook!

Vanuit Singapore vloog ik verder naar Brisbane, nog een uurtje of acht. Ook een prima vlucht, ietsje minder comfort en beenruimte (deze vlucht was met Etihad, eerste KLM) maar verder goed te doen. Het tijdsverschil met Brisbane is 9 uur, dus ik vertrok op maandagavond om 9 uur ’s avonds en kwam woensdagochtend om 10 uur plaatselijke tijd aan. Hoe ik het heb volgehouden op zo weinig slaap afgelopen paar dagen weet ik niet , maar echt een jetlag heb ik niet, gelukkig. Bij aankomst in Brisbane werd ik opgewacht door een aantal studenten van de internationale afdeling van mijn school hier, Griffith University. Er waren nog vier andere meiden die net aangekomen waren en samen werden we met een busje opgepikt en naar onze bestemmingen gebracht. Ik woon en studeer op de Nathan campus, dat is de campus 15/20 minuten van de stad af. Veel andere studenten gingen ook naar Gold Coast, dat is anderhalf uur hier vandaan en ligt meer aan het strand.

Ik zit hier op de campus in een flat/appartement met zes anderen. Had gehoopt op een kamer met minder huisgenoten maar helaas, het zij zo. Ze hebben wel 3/4/5 persoonskamers maar dat is bljkbaar alleen voor Masterstudenten en dat ben ik nog niet dusja. De gebouwen met de kamers zijn heel basic en vrij oud naar mijn idee. Echt prachtig is het allemaal niet maar het is maar voor vijf maanden dus zo lang houd ik het allemaal wel uit hier. Mijn kamer is prima, niet heel groot, maar ook niet zo klein als ik dacht. Komt waarschijnlijk ook omdat ik er niet zo veel spullen in heb staan. Heb een bed, bureau en een kast en dat is het haha. Maar met mijn eigen spulletjes er in, is het al iets meer eigen geworden. De muren zijn mintgroen trouwen, geen idee waarom, niet echt een topkleur. Verder is er een gezamenlijke keuken, badkamer en woonkamer. De keuken en woonkamer zijn prima en vrij ruim. In de woonkamer staat een tafel en een grote hoekbank (waar ik nu op zit ;)) en er hangt een tv. Mijn Zweedse huisgenootje heeft ook een playstation mee genomen. Typisch wel weer, dat ik opnieuw gamers als huisgenoten heb. Er zit tot nu toe één Zweeds meisje en drie jongens (twee uit Australië en een uit India). Twee kamers zijn nog vrij dus ben benieuwd wie daar in komen. Allemaal hele aardige mensen, al zijn het wel hele andere types.

Nadat ik mijn spullen had uitgepakt en eindelijk –na ruim 30 uur onderweg te zijn geweest- een douche ben ik direcht hier op pad gegaan op de campus om wat dingetjes te regelen. Internet heb ik nu op mn kamer, al is het wel bizar duur maar als het goed is kunnen we het nog aansluiten op een router en dan met alle huisgenoten delen en dan wordt het minder. Maar dat moeten we allemaal nog even fixen, één van mijn huisgenoten is daar wel handig mee geloof ik dus die kan dat wel doen. Verder ben ik langs de bieb geweest om een studentID aan te laten maken en een studentenkaart voor het openbaar vervoer aan te vragen. De campus is vrij groot en alle gebouwen lijken op elkaar dus zal nog wel even duren voordat ik de weg hier ken. De sportschool zit vlak naast mijn gebouw, ideaal! Vanochtend ben ik me gaan aanmelden (het is gratis voor studenten die op de campus wonen) en heb ik een korte rondleiding gehad. Er is een grote fitnesszaal en er zijn verschillende groepslessen. Die worden wel bijna allemaal ’s ochtends gegeven (echt al om 7 uur ofzo). Beetje jammer. Hoewel het hier zo warm is, dat vroeg ’s ochtends sporten misschien ook wel het beste is. Mijn sportabonnement gaat wel pas maandag in dus ik moet nog even wachten. En of hardlopen hier zo’n topidee is betwijfel ik, want het is absoluut niet zo vlak hier als in in Nederland.

Na alle praktische zaken geregeld te hebben gisteren heb ik samen met een Duits meisje die ik ’s ochtends op het vliegveld had ontmoet nog even een rondje over de campus gedaan. Het is nog heel rustig hier omdat de lessen pas over anderhalve week beginnen en veel studenten nog moeten komen. Dus nog niet heel veel te beleven hier. En alle winkeltjes en café’s enzo waren of dicht of al dicht omdat alles hier heel vroeg dicht gaat ’s avonds. Zelfs supermarkten enzo gaan om 7 uur al dicht, best wel onhandig. We wilden namelijk iets eten maar konden nergens wat vinden behalve wat snacks. Even daarna ben ik daarom met een Frans meisje dat in het gebouw achter mij zit naar de dining hall geweest. Dat is eingelijk voor studenten die in een ander soort kamer zit (waar je geen keuken hebt) maar we zijn er maar gewoon naar binnen gesneakt en ze controleren nog niet de eerste week. Ben wel blij dat ik dat niet gekozen heb, want echt veel keuze hadden ze niet. Maar hé we hadden eten en daar ging het om! ’s Avonds nog een hier wat rondgehangen met mijn huisgenoten en dat Franse meisje en daarna vroeg naar bed. Ofja daar werd nog even een stokje voorgestoken want er ging een brandalarm af. Dus hup allemaal naar buiten. Sta je dan om 21.15 ’s avonds in korte broek buiten. Kan gewoon hier. Wat het uiteindelijk was, weet ik niet, vast iemand die aan het koken was ofzo.

Vandaag ben ik naar Garden City geweest, een winkelcentrum vlakbij. De busverbindingen hier zijn goed en we kunnen heel makkeljk daar naartoe en de stad in vanaf hier. Het is echt een enorm winkelcentrum, het grootste in Queensland geloof ik. We hadden vooral praktische dingen nodig en wilden een Australische simkaart. Dat is gelukt dus ik heb nu ook een Australisch nummer. Mijn whatsapp staat nog wel gewoon op mijn Nederlandse nummer dus ben daarop gewoon bereikbaar. Ben ook in een aantal leuke kledingwinkels geweest, daar ga ik nog wel vaker komen denk ik zo. Eventjes gelunch bij de Food Court (enorm veel keuze) en boodschapjes gehaald bij de Aldi (want goedkoopste). Jep, Australië is duur. Vooral de boodschappen zijn behoorlijk prijzig, maar er zit dus een Aldi hier die wel wat goedkoper is. Niet echt hetzelfde als in Nederland trouwens qua producten. De kleding is juist weer niet zo duur, ben maar in een paar winkels geweest maar die waren helemaal niet zo duur. En ook het buiten de deur eten is best te doen geloof ik.

Met tig tassen zijn we daarna weer terug gegaan naar de campus. Heb ook alvast een slaapzak en tas gekocht voor mijn tripje naar Byron Bay volgende week. Maandag begint hier de Orientatie week, wat vooral heel veel feestjes is. Ik ben er alleen de eerste twee dagen, vanaf woensdag tot vrijdag zit ik dus in Byron Bay. Lekker surfen enzo. Moet het weer wel iets beter worden, want ze geven storm af de komende dagen. Vandaag ook heel veel regen. Het is wel warm maar daar heb je niet heel veel aan als het regent. Nog niet echt het lekker Australische weer waar ik op hoopte! Strakjes ga ik even wat eten met Elise (het Franse meisje) bij de dining hall en verder zie ik het allemaal wel. Bekijk het dag voor dag. Het liefste wil ik alles gelijk doen en zien maar ik heb nog tijd zat hier. Heb van Brisbane zelf nog niet veel gezien, maar het is dus maar een kort busritje vanaf hier dus dat ga ik dit weekend wel eens verkennen denk ik.

Het is hier allemaal heel anders dan in Nederland maar heel veel dingen doen me ook denken aan Amerika. Het winkelcentrum bijvoorbeeld waar een Target en Kmark zitten. En ook bepaalde dingen en merken die we in Nederland niet kennen. Gek ook dat ik heel veel ook dingen aan het vergelijken ben met Amerika. Natuurlijk denk ik bij veel dingen ‘hé dat is anders (of niet) dan in Nederland’ maar ik zie ook veel dingen waarbij ik denk ‘hé dat hadden ze in Amerika’ ook. Komt misschien ook omdat ik me weer net zo voel als toen ik net in Amerika was, alles spannend en nieuw. Iedereen is wel echt super aardig, precies zoals ze altijd zeggen over Australiërs. Heel behulpzaam ook.

Oeps alweer bijna 2000 woorden, tijd om te stoppen. Tot nu toe gaat het helemaal goed hier en ik heb heel veel zin in het komende half jaar. Ja, het is allemaal nog erg wennen maar ik ben er dan ook nog maar net een dag dus het zal vast steeds meer als ‘thuis’ gaan voelen als ik wat meer gesetteld ben en meer mensen heb leren kennen.

(Nog even een sidenote: ik heb nog geen slangen of andere exotische beesten gezien, maar ze zitten hier zeker wel. In mijn welkomspakket zat een heel lijstje m et alle gevaarlijke dingen die je hier tegen kan komen. Echt fijn om te lezen…de campus ligt echt in de bush bush zegmaar)

(Nog een sidenote: ze werken hier in de appartementen met schoonmaakroosters die door de organisatie gemaakt worden en elke donderdag houden ze controle. Vind ik helemaal niet zo'n slecht want dan doet iedereen (hopelijk) zijn taken. Is nu nog niks van te merken trouwens, echt schoon is de keuken niet.)

  • 19 Februari 2015 - 12:56

    Maartje :

    Fijn om te lezen dat je veilig bent gearriveerd! Dat komt allemaal best goed daar. Ik blijf je volgen hoor!! Veel plezier en succes met verkennen en wennen xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Actief sinds 10 Juni 2011
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 23474

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Studeren in Australië

09 Augustus 2011 - 02 Juni 2012

High school

Landen bezocht: